Voor het echte professionele gebruik is Cubase niet zo geschikt, daarvoor is het te traag en te onoverzichtelijk. Steinberg verwijst dan ook naar Nuendo een Multi-Track recording programma, goed geïntegreerd met speciaal ontwikkelde hardware DA/AD converters. Cubase is dus eigenlijk alleen geschikt om het product te maken, Nuendo om het uit te mixen en uit te werken tot een echt product. Kortom Cubase heeft in zijn bestaan gretig aftrek genoten bij vele en zal nog decennia lang de standaard vertegenwoordigen als het gaat om werken met digitale audio.
Audio
Dat is denk ik ook de grootste reden waarom de meeste digitale studio's over het algemeen kiezen voor een
geïntegreerd soft & hardware pakket
link MNX2010 audio
, zoals Nuendo, Logic Audio en PRO-TOOLS. Ook zijn
er die voor nog een duurdere oplossing kiezen, kleine bedrijfjes die een opmaat gemaakt soft & hardware pakket
bieden, naar de wensen van de studio. Wel betekend het als amateur (of prof zonder geld) dat je meestal zit
te knoeien met spullen die maar gedeeltelijk goed werken, misschien krijg je het uiteindelijk toch goed werkend.
Sampling
Nieuw
Drivers & Latency
Cubase Educatie
Sinds de Falcon is Cubase voorzien met audio Tracks. Dat heeft nogal voor Synchronisatie problemen gezorgd
bij de PC versie van Cubase-Audio. Een vereiste is dan ook een goed werkende Asio driver en ondersteunende
hardware om de latency (audio vertraging) zo laag mogelijk te houden.
In feite is de Asio driver nog steeds de snelste driver, sneller dan de Drirect-X & WDM Windows drivers.
Toch kunnen er nog steeds problemen ontstaan met Asio, vooral met meerdere kanalen en gebruik van meerdere
AD/DA converters, zoals met digitale & Optische A-DAT.
Het werkt allemaal wel, maar vaak wordt er meer beloofd dan waar gemaakt en werkt het niet zo optimaal en valt
die latency behoorlijk tegen, of je moet een Asio deskundige zijn of zo.
Uit eigen ervaring heb ik de instelling gekregen, als het werkt, niet meer aankomen, ook al begrijp je niet alles.
Als je met meerdere modules werkt, wil je niet dat die verschillende latency's door elkaar maar in een beat.
Gelukkig zijn de meeste verschillen tussen die latency's te verwaarlozen, maar je zal er maar mee zitten.
Een ander groot nadeel is de sampling editor functies in Cubase, die nauwelijks verder ontwikkeld zijn.
Voor het echte editen van samples wordt dan ook verwezen naar Wavelab, vanuit Cubase op te starten,
erg leuk maar dat vertraagd nog eens extra als 2 programma's open staan.
Daarbij komt dat Wavelab naar mijn smaak wel erg "basic" overkomt, zonder de juiste plugins is het maar
een eenvoudige editor in vergelijk met Avalon (de Atari Steinberg sampling programma) waar allerlei extra's
waren ingebouwd om bijvoorbeeld een sample op zich zelf of op geluidswaves te genereren.
Eigenlijk is dus veel achterhaalt en je vraagt je eigenlijk af wanneer er nu eens echte vernieuwingen
ontwikkeld worden, in plaats Steinberg al jaren rust op zijn (lauren) successen van voorbij gaande jaren.
Ik ben hier ook echt kritisch omdat ik vindt dat je voor de hoge prijs die Steinberg vraagt voor zijn producten
je ook best wel nieuws mag verwachten.
Gelukkig zijn ook een hoop goede nieuwe dingen te melden, zoals movie import, digitale hardware synchronisatie en
het uitbreiden van de Mixers en Sub-Mixers.
Doormiddel van de digitale hardware synchronisatie is het mogelijk meerdere computers en A-DAT modules aan elkaar
te koppelen en te synchroniseren. Je moet daarvoor alleen wel een sync module aanschaffen, of een speciale kaart.
Kijk alleen uit dat je niet voor elk probleem een nieuw apparaatje aanschaft, weet wat je nodig hebt!
Ik adviseer dan ook aan iedereen, kies voor een degelijke computer systeem, dat is misschien wat duurder, maar
goedkoop is duurkoop in deze branche. Een oud en onstabiel systeem valt niet te upgraden tot iets goeds, de kans
dat je een wat sneller en duurder systeem wel goed functioneel krijgt is natuurlijk veel groter.
Nu is MOTU misschien iets duurder, maar het is tot nu toe het enigste systeem wat probleemloos en snel heb zien werken
(dwz van de systemen boven de 8 kanalen). Ook is de driver updates altijd in orde en er zijn weinig geluids kaarten
die daar om bekent staan, behalve dan Creative. Voor de kleine beurs is ook een zeer geschikte kaart van Creative
-Sounblaster : de net uitgekomen kaart van EMU-Soundblaster (EMU is opgekocht door Creative) met en/of zonder breakout
box (externe module) met alle soorten in / outputs die je maar kan verzinnen. Deze kaart is zeer geschikt voor zowel
professionele en amateur doeleinden met zijn 24/196 sample rate. Bij Soundblaster is ook bekent dat de drivers update
meestal in orde zijn samen met de Hardware van EMU dat moet een absoluut goede combinatie zijn.
Als nu eindelijk alles het doet en je bezit de juiste hard & software, kan je eindelijk aan de slag.
Ten minste als je met Cubase kunt omgaan. Gelukkig heb je tegenwoordig veel boeken over Cubase SX en je kunt tevens
een E-BOOK tutorial downloaden. Als laatste optie kan je natuurlijk een cursus volgen. Zelf geef ik het liefst aan
groepen les. Zo werk ik liever met mensen die muzikale of computer ervaring hebben, die snel kunnen leren en een
beetje autodidact zijn. Dan is het mogelijk wat dieper in de materie te duiken en sneller resultaten te boeken.
Enige ervaring opdoen voordat aan een cursus begint kan best belangrijk zijn, en een hoop geld schelen als het tegen valt.
mnx .... 2004