MNX2010 PC AUDIO SITE

PC Audio Notes

Site in English Click here | MNX2010 Sampling | MNX2010 Atari & Audio

 

MNX2010 PC Audio Sites - Notes :

Wat de toekomst zal brengen?

Hoontech 3000

Het is duidelijk dat de mogelijkheden op audio gebied nog niet uitontwikkeld zijn. Nu is het in feite al mogelijk om voor zo'n 4000 Euro's/dollars (2000 voor de computer en 2000 voor de muziek soft & hardware), een PC-recordingsysteem aan te schaffen dat in staat is professionele opnames te maken. Ergens zijn deze ontwikkelingen ook echt nodig, want de digitale kwaliteit van een audio-CD komt nog niet eens in de buurt van een analoge geluidskwaliteit. Ook de ontwikkelingen op het gebied van de SP-Dif i/o patching, waardoor er veel minder tot geen kwaliteitsverlies optreed, is langzaam in opmars. Maar een ding is mij wel duidelijk : De ontwikkelingen op audiogebied gaan veel te traag in vergelijking tot bijvoorbeeld video, terwijl er gek genoeg met muziek veel meer geld te verdienen valt. Maar men wil blijkbaar niet echt investeren in een goede- en betrouwbaar nieuwe standaard. Als het aan mij zou liggen zou er allang een 24/96 standaard bestaan met een 5.1 surround output en stereo output met surround simulatie (digitaal en analoog). Cd's voor de (maxi)singles of demo's, en DVD's voor de albums. En je gebruikt je DVD speler om deze af te spelen.

Dit alles wordt inmiddels realiteit : Een paar maanden geleden zag je al de eerste DVD spelers die een 24/96 surround 5.1 ondersteunen. Je zou op je DVD ook nog een 16 bit versie kunnen branden, zodat je in feite (in een menu) kan kiezen. Je kan dus nu je eigen productie al in een betere kwaliteit op de markt brengen, maar dat is nog erg duur. Of de muziekindustrie dit oppakt is nog maar de vraag. Het zal een stuk duurder zijn (en muziek is momenteel al veel te duur !) dus ik zie het somber in. Ook is er nog verschil tussen DVD + en - (kinderachtig !). Het lijkt wel een spelletje voor ze, en het draait allemaal om macht en geld. Het plezier van- en service aan de consument wordt duidelijk niet zo belangrijk gevonden. Daar snijdt de muziekindustrie in zijn eigen handen. Met de absurd hoge prijzen en de razzia's die volgen op de MP3 downloaders, laat ze zien dat het ze alleen maar om één ding gaat ....... : Geld !

Met een nieuw geluidsmedium zou extreem veel geld verdiend kunnen worden als men maar een positieve visie had bezeten. Ook zou de MP3 markt op het internet in het niet verdwijnen met dit extreem hoge kwaliteitsmedium. Een logische stap zou bijvoorbeeld zijn om de standaard sample frequentie te verhogen naar 32 bit/96 KHz. of 2 keer de standaard nu : 2x44.1= 88.2, dus 32 bit/88.2 KHz, wel zo makkelijk te converten. Omdat de ontwikkelingen nu zo traag gaan zal het helaas nog wel een tijdje duren, en dat zal natuurlijk beginnen met de PC Soft & Hardware.

Mocht het moment komen dat men hier eindelijk meer in gaat investeren zal dat ook grote gevolgen hebben op hard- en software gebied. De trend is er duidelijk : Nu al zijn de grote software producenten als Steinberg, Pro-Tools en I-Magic hun software pakketen anders aan het inrichten. Hogere samplefrequentie, complexe mogelijkheden, surround outputs en beter afgestemd op de (vaak eigen) hardware.

Op het gebied van de Soft & hardware valt nog best het een en ander te verbeteren: Neem als voor beeld het bekende probleem van de latency (vertraging,delay) van de PC audio kaarten. Vaak wordt er lage of zelfs geen latency beloofd. Dat laatste bestaat natuurlijk niet, en de lage latency wordt bereik via goede, recente WDM drivers (een soort direct-Audio drivers) of via Asio (bv. bij een sequencer als Cubase, dat is te zeggen er zijn ook stand-alone Asio drivers). Natuurlijk is ook belangrijk wat voor een Computer gebruikt wordt; hoe sneller hoe beter. Kortom; alleen met een 'snelle' geluidskaart ben je er nog niet. Ook gelukkig in opmars zijn audiokaarten die de belasting van de CPU omzeilen, door middel van grote audio buffers of extra's die in de kaart zijn ingebouwd. Ook multi-patch mogelijkheden met meerdere geluidskaarten in een PC, of het synchroniseren van meerdere, met Pc's aan elkaar verbonden systemen zijn tegenwoordig sterk in opmars. Daar kom ik straks nog op terug.

mixer Alles digitaal
SP-Dif, wat tegenwoordig meestal nog 16 bit/41.1 KHz. is, wordt mondjesmaat gebruikt voor mogelijkheden als onder andere externe effecten. Omdat de externe effecten vaak van veel betere kwaliteit zijn dan de software varianten en er via een SP-Dif geen CPU belasting optreedt, is dit voor zelfs semi-professioneel gebruik aan te raden. Ondanks interne kaarten voor software effecten van hoogwaardige kwaliteit zoals de TC-Powercore, blijven de externe effecten in kwaliteit beter. Dus moet er het een en ander ontwikkeld worden op het gebied van het patchen van (multi) SP-Dif. Als er meerdere kanalen i/o worden gebruikt, kan er worden gedacht aan kastjes of kaarten die in plaats van analoog, digitale i/o kanalen hebben.

De Studio's van tegenwoordig zijn zo veel mogelijk geheel digitaal, met bijna (komt langzaam in de buurt) dezelfde kwaliteit als de ouderwetse (analoge) studio's, maar dan met veel meer mogelijkheden. Denk maar aan de vele manieren van editting : Het digitaal bewerken, vervormen, simuleren van effecten etc. Ook de kosten liggen aanzienlijk lager. De hoge kosten die gemaakt worden liggen vooral in de speciale componenten die gebouwd moeten worden om het digitale systeem sluitend te maken. Het is namelijk erg moeilijk geschikte losse componenten te vinden om de nodige SP-Dif in en out circuits goed te patchen. Daaruit blijkt toch weer dat de meeste fabrikanten, niet echt in staat zijn een echt professioneel systeem op te zetten. Het ziet er mooi uit maar voldoet duidelijk niet echt aan de eisen. Daarom wordt er snel uitgeweken naar MOTU of PRO-TOOLS hardware, of een aantal onbekende merken die hier in gespecialiseerd zijn.

mixerbig Deze situatie is duidelijk in het nadeel van de homestudio gebruiker, die simpelweg niet over de financiële middelen beschikt om een digitaal sluitend recordingsysteem aan te schaffen. Professionele studio's die meer kunnen investeren schaffen meestal een compleet systeem aan, speciaal ontworpen rondom een software pakket, of met een speciaal afgestemd en hiervoor ontwikkeld pakket. De bekende software pakketten waar men dan meestal gebruik van maakt zijn Cubase/Nuendo, Pro-Tools en Emagic Logic. Veel van de hardware is direct afgesteld op de software : Elk knopje, fader, patch, lampje, VU-Meter en keuzeschakelaars zijn verbonden met de parameters van de software. Een betrouwbaar semi-professioneel systeem die zoiets dergelijks nastreeft bestaat helaas nog niet echt. De 'grote' merken weten niet echt de mogelijkheden en de wensen uit te buiten; er wordt duidelijk 'save' geïnvesteerd. Zo komt Steinberg met de Huston, die misschien wel lijkt op wat het zou moeten zijn maar het niet is. je kunt er eigenlijk alleen sommige parameters mee aansturen (voor AD/DA conversie heb je alsnog een module nodig), terwijl de prijs suggereert dat het er wel bijzit. Maar langzamerhand komen er betere systemen in plaats van dat dure speelgoed waar je in praktijk niets aan hebt. Het wordt eens tijd voor totale integratie tussen hard- en software, die ook nog eens gebruikersvriendelijk is, met de voordelen van de analoge en digitale systemen verenigd. Daar wordt iedereen beter van ...... MNX2010 Okt 2003


Audio Links


mnx logo

>>> To MNX2010 MainSite <<<
© MNX2010 Web & Logo Design
All rights reserved
MNX2010 mail link
Mailme for further information or suggestions


Back to TOP